mandag den 21. marts 2016

Vi burde have været lykkelige, ikke? Det burde ikke have været sådan, vel?

  I dag vil jeg gerne dele noget mere om min ekskæreste og vores forhold med Jer. Lad det være en lektie om hvordan et forhold IKKE skal være. Hvordan man IKKE skal tænke i et forhold, hvor man skulle forestille og elske og respektere hinanden - og ikke mindst; ville hinanden det bedste. 

Det skete jo ret tit, at vi skændes, min eks og jeg - eller snakkede meget om "os" og han truede med at gå fra mig... En aften efter en af vores evig-igangværende snakke om os, prøvede jeg at lave en skriftlig forventningsafstemning til os - som han egentlig var med til - indtil han kom hjem igen (han tog nogle gange hjemmefra), så synes han det var en fjollet idé... Min forventningsafstemning omhandlede; 

Maibritt:

Jeg skal blive bedre til;

§  Ikke at tage alt hvad X siger som et angreb
o   At have tillid til at X altid vil mig det bedste
§  Ikke at være så stolt
o   At indse at det er okay at fejle
o   Ikke altid give X skylden
§  At lade ”det” ligge – at sige pyt
o   Ikke at tage alt som noget vigtigt
§  Ikke altid at være bange for at miste X og forholdet
o   At have tillid til X
o   At have tiltro til forholdet
§  At acceptere at uenighed er en del af et forhold – og ikke nødvendigvis er en dårlig ting – mere en naturlig del af et parforhold
§  At værdsætte X mere og vise ham det mere
§  At lægge op til sex – når jeg reel har lyst til det
§  At modtage kærlighed

Maibritt om X:

§  Forstå at jeg nogle gange har brug for ”at læsse af” – uden af det skal snakkes om (altså om ting som ikke omhandler dig eller os, f.eks. skolerelateret) – men at du bare skal give mig kærlighed (knus og kys) og sige, ”Aj, hvor træls, skat” – eller noget lignende. Det kan godt være, at du ikke er enig, men hvis du kan se/høre/mærke, at jeg ikke er okay – hvorfor så ikke ”trøste” mig?
§  Forstå at jeg ikke altid har lyst til sex – men altid har lyst til dig. I mine øjne behøver det bare ikke altid at have noget med sex at gøre – men det kan også være at putte, kysse, kramme og have en hyggelig aften/dag, hvor vi er tætte og nære – men ikke inden i hinanden

X:

 X syntes, efter han var kommet hjem, at det var latterligt at det var nødvendigt at skrive sådan noget til hinanden og han sagde "At vi elsker hinanden er nok, så skal det nok gå". 

X om Maibritt:

 Ja... Her havde han slet ikke noget at sige..

Sammen:

Dette punkt skrev jeg... 

§  Tænk positivt om hinanden
o   I vil hinanden det bedste
o   I vil hinanden
§  Tænk før I taler
§Vær lydhør overfor hinanden
o   Prøv intenst at forstå hinanden
§  Acceptere at uenighed er en del af et forhold – og ikke nødvendigvis er en dårlig ting – mere en naturlig del af et parforhold
§  Husk jer selv og hinanden på hvorfor I er sammen, hvor gode I er sammen


Jeg synes det er SÅ KLAMT, at jeg havde sådan nogle tanker om min ekskæreste og vores forhold, som jeg havde - da vi VAR SAMMEN... 
Nu har jeg ikke været i andre rigtige forhold end dette, så min referenceramme er ikke-eksisterende, men altså... Et parforhold skal da ikke være sådan, at man oprigtig er i tvivl om, ens kæreste vil én det bedste eller ej, at man ikke har tillid til personen og at man finder det nødvendigt at skrive en længere smøre på sin pc - for faktisk nok mest at overtale sig selv i, at det er noget pjat at forholdet er lort, end det er for rent faktisk at redde det. Og det er så klamt at jeg skulle skrive følgende til mig selv;  
"Det kan godt være, at du ikke er enig, men hvis du kan se/høre/mærke, at jeg ikke er okay – hvorfor så ikke ”trøste” mig?" For han trøstede aldrig og dét der med at forsone, det gjorde han heller aldrig. Det var altid ham der startede balladen og mig der på pædagogisk psykologisk vis prøvede at forsone os - så vi og vores forhold kunne lære af "snakken" og blive klogere og stærkere. Jeg slæbte det hele, jeg knækkede og fik nok. 

Jeg har i andre indlæg skrevet om X, så I ved godt nogle ting jo - hvis ikke - tjek min blog ud heh;), og I ved godt vi gik fra hinanden. Vi gik fra hinanden cirka 3 uger efter jeg skrev denne forventningsafstemning... Jeg anede ikke på daværende tidspunkt, at jeg ikke elskede ham mere. Jeg troede virkelig at jeg elskede ham. Vi snakkede om børn og at opbygge firma sammen, når jeg var færdig på uni (ja ja, noget modsatrettede ønsker for fremtiden, det ved jeg). Jeg fandt jo så ud af, at jeg ikke elskede ham. Jeg fandt ud af, at han skræmte mig. Jeg fandt ud af, at han jo frastjal mig mig mere og mere. Jeg fandt ud af, at det ikke var rigtigt for mig at være sammen med ham. Men inden jeg fandt ud af det - det slog mig som en hammer, en hammer kastet af ham og hans manipulerende væsen(!), men da den ramte, kunne jeg jo godt se, at det ikke er normalt - i min optik - at tænke sådan som jeg gjorde... Det gik op for mig hvor meget forholdet var en kamp for at nå til det bedre, hvor det bedre bare aldrig rigtig kom - når det var der i korte glimt, frygtede jeg hvornår han ville tage smilet fra min mund og det gode humør fra min krop - for jeg vidste det ventede rundt om hjørnet hele tiden. 
- Men altså hallo, I mere forholds-erfarede end mig - at jeg havde sådan nogle tanker, det er unormalt, ikke? Det er klare tegn på et usundt forhold, ikke? 
...Ja, jeg er stadig i tvivl, fordi jeg er en knust person her bagefter (når det kommer til mænd og parforhold) - og min referenceramme er sjovt nok ikke lige blevet større siden, heh;) 

Anyways... 

Jeg skrev også nogle forslag til hvordan vi kunne komme videre fra at være i krise - og til at finde hinanden igen (hvilket vi jo ikke nåde, inden jeg gik fra ham)... Ikke at jeg skal kalde mig for et "forholdsorakel" (for jeg er i virkelig det modsatte), men jeg synes faktisk at de opgaver/lege jeg kom frem med, den aften sidst i September, var helt udmærket - så dem kan I godt lade jer inspirere af;) heh. 

Opgaver/lege:

§  Skriv brev til hinanden om;
o   Det I bedst kan lide ved hinanden – og jeres forhold -  og hvorfor
§  Skriv sedler til hinanden om:
o   Det I bedst kan lide ved hinanden – og jeres forhold -  og hvorfor
§  Som I kan give til hinanden løbende
§  Arranger kæresteweekend
§  Arranger kærestetid i hverdagen – så tit I kan
§  Ros hinanden – værdsæt hinanden
§  Kys og kram hinanden flere gange dagligt
§  Vær ærlige overfor hinanden
o   Men med en omtanke; er det her nødvendigt at sige – kan det gøre ham/hende ked af det, hvilket ikke er nødvendigt? Er det nødvendigt for mig at komme af med?
§  Hav sex på nye måder
o   Skriv jeres fantasier ned på sedler og træk en ny hver gang

§   
   Men haahah, nogle af disse viser også bare hvor langt ude lortet min eks's og jegs forhold var, for altså... Punkter som disse; "Ros hinanden – værdsæt hinanden, Kys og kram hinanden flere gange dagligt og Vær ærlige overfor hinanden" - burde da være i et velfungerede voksent parforhold helt af sig selv, ikke? Altså... Vi var jo relativ unge (jeg trak vores gennemsnitsalder noget ned, hahhahah) og havde ingen børn i hverdagen... Og vi havde ikke en gang været sammen i et år... Og vi var lige flyttet sammen i det lækreste hus... Vi buede have været lykkelige, ikke? Det burde ikke have været sådan, vel? 
  Misforstå mig ikke, jeg vidste det var den rigtige beslutning at gå fra ham. Men det er mere... Jeg har ret i, at have sådan nogle tanker i ens forhold er usunde, ikke? 

   Jeg håber I nød indlægget - og I skal være meget velkommen til at svare:)

   Billederne er lavet i samarbejde med; Bitmoji.













Ingen kommentarer:

Send en kommentar